Gustav köpte en tv för en månad sedan. Han betalade 10 000 kronor för tv:n i en affär för hemelektronik. Nu är ljudet på tv:n dåligt, och bilden är inte heller bra. Därför går han tillbaka till affären för att göra en reklamation. Han tar en kölapp och väntar på sin tur.
Säljare: Vad kan jag hjälpa till med?
Gustav: Jag köpte en tv för en månad sedan. Bilden och ljudet var väldigt bra de första veckorna. Men efter tre veckor hände något. Jag skruvade på inställningarna, men ljudet var väldigt dåligt.
Säljare: Blev det inte bättre?
Gustav: Jo, efter tio minuter, men dagen efter hände det igen. Några dagar senare blev även bilden dålig. Den blir inte bättre efter tio minuter. Den är lika dålig hela tiden.
Säljare: Det var inte bra. Det måste vara något fel. Har du kvittot?
Gustav: Ja, det har jag. Jag har också med mig garantibeviset.
Säljare: Bra.
Gustav: Jag vill ha en ny tv.
Säljare: Det ska du få. Har du med dig den gamla tv:n?
Gustav: Ja, jag har den i bilen.
Säljare: Jag ska hjälpa dig att bära in den. Sedan får du en lapp av mig som du lämnar på lagret. Då får du en ny tv.
Uppgift
Prata med varandra. En av er reklamerar en vara i en butik. Vad säger ni?
1. Skapa ett samtal mellan en kund och en försäljare.
2. Öva samtalet.
3. Spela upp samtalet för någon.